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The final breakthrough for Cannstatt tunnel over Stuttgart-Ulm rail project is achieved

    Carlos Kirschner
    By Carlos Kirschner Replies (2)

     

    Wayss & Freytag Ingenieurbau (a subsidiary of Dutch company BAM) achieves the final brealthrough in tunnelling of Cannstatt tunnel. Breakthrough has been celebrated with a limited-attendance ceremony  by project owner DBPSU GmbH, inviting a small group of selected participants. Baden-Württemberg's Transport Minister Winfried Hermann, DB Infrastructure Director Ronald Pofalla and tunnel sponsor Andrea Klöber.

    W&F Press Release:

    Last breakthrough made Milestone for Cannstatt Tunnel

    In the construction of the Cannstatt tunnel, the last breakthrough took place in full compliance to the current protection measures in the corona pandemic. Wayss & Freytag Ingenieurbau constructed the suburban railway tunnel in a consortium. The tunnel is part of the Stuttgart-Ulm railway project. The client, DBPSU GmbH, had invited a small group of selected participants. The ceremony was attended by Winfried Hermann, Minister of Transport for Baden-Württemberg, Ronald Pofalla, DB Infrastructure Director, and Andrea Klöber, the tunnel's patroness. Representatives of the consortium and the press were also present at the ceremony.

    With the last breakthrough at a depth of around 13 metres, the drive for the 3.5-kilometre-long Bad Cannstatt tunnel was successfully completed. Two bench tunnelling operations and the reworking of the tunnels will continue until around mid-December 2020. The new Rosenstein suburban railway tunnel will connect the station “Mittnachtstraße” with the existing route from Stuttgart main station in the direction of Bad Cannstatt from 2025 on.

    BAM Press release in German:

    Durchschlag erfolgt: Meilenstein für Tunnel Cannstatt erreicht

    23 October 2020 12:42 - Wayss & Freytag Ingenieurbau AG

    Letzter Durchschlag erfolgt

    Bad Cannstatt / Frankfurt am Main, 22 Oktober 2020 - Beim Bau des Tunnels Cannstatt fand der letzte Durchschlag unter Berücksichtigung der derzeit strengen Corona-Schutzmaßnahmen statt. Wayss & Freytag Ingenieurbau erstellte den S-Bahn Tunnel in Arbeitsgemeinschaft. Der Tunnel ist Teil des Bahnprojektes Stuttgart-Ulm. Der Auftraggeber, die DBPSU GmbH hatte dazu einen kleinen Kreis ausgewählter Teilnehmerinnen und Teilnehmer eingeladen. An dem kleinen Festakt nahmen der Baden-Württembergische Verkehrsminister Winfried Hermann, DB-Infrastrukturvorstand Ronald Pofalla und die Tunnelpatin Andrea Klöber teil. Repräsentanten der Arbeitsgemeinschaft sowie der Presse waren ebenfalls bei der Feierstunde zugegen.

    Mit dem letzten Durchschlag in rund 13 Meter Tiefe wurde der Vortrieb für den 3,5 Kilometer langen Tunnel Bad Cannstatt erfolgreich beendet. Zwei Strossenvortriebe sowie die Nacharbeiten der Vortriebe werden noch bis ca. Mitte Dezember 2020 andauern. Der neue S-Bahn-Tunnel Rosenstein wird die S-Bahn-Haltestelle Mittnachtstraße über die neue Neckarbrücke mit der bestehenden Strecke vom Hauptbahnhof Stuttgart in Richtung Bad Cannstatt ab 2025 verbinden.

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